j8KAizCB_w2ir1BbdieCEiakUFo MERAH MATO: Rafizi Diikat Jamin RM 15 Ribu

Mari jadi rakan dan follow blog saya

Wednesday 1 August 2012

Rafizi Diikat Jamin RM 15 Ribu


Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli hari ini dicaj di Mahkamah Sesyen di sini, di bawah Akta Bank dan Institusi-institusi Kewangan (Bafia) 1989 berhubung isu National Feedlot Corporation (NFCorp). 

Beliau yang dibawa ke Mahkamah Seksyen 6, di hadapan Hakim Aslam Zainuddin, didakwa di bawah Seksyen 997 Bafia.

Akaun itu dilaporkan dimiliki oleh suami Shahrizat, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail dan anak-naka mereka. Salleh yang merupakan Pengerusi Eksekutif NFCorp membuat laporan polis dan aduan kepada Bank Negara.

Sebelum ini, Rafizi disiasat kerana bertindak bercanggah dengan Bafia, dengan mendedahkan maklumat sulit perbankan NFCorp.
Pada Mei lalu, NFCorp menegaskan  Rafizi harus dipertanggungjawabkan terhadap pencabulan Bafia.
Syarikat itu yang membuat laporan polis dan kepada Bank Negara mendakwa Rafizi telah bertindak mendedahkan kerahsiaan dokumen yang secara jelas tertera perkataan 'sulit dan peribadi' kepada pihak media.
Kenyataan bertarikh 17 Mei lalu syarikat itu menyebut, pada awal bulan itu, Rafizi telah mengedarkan kepada media sepucuk surat bertanda 'sulit dan peribadi' bertarikh 24 April daripada bank terlibat yang telah dialamatkan kepada Johari Mohamad, seorang pegawai bank NFCorp membuka akaun.
Menurut peguam-peguam NFC, semua pencabulan dan sikap tidak hormat  Rafizi terhadap perkara kerahsiaan adalah disebabkan untuk memenuhi agenda politik peribadinya.
Rafizi yang mengaku tidak bersalah dibenarkan ikat jamin RM15,000 dengan Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad sebagai penjamin

1 comment:

  1. Hambik ko, celupar mulut dan terlanjur perbuatan akibat cetek minda itulah padahnya.

    ReplyDelete

Get our toolbar!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...