j8KAizCB_w2ir1BbdieCEiakUFo MERAH MATO: Mahkamah tolak permohonan pelakon filem hina Nabi

Mari jadi rakan dan follow blog saya

Saturday 22 September 2012

Mahkamah tolak permohonan pelakon filem hina Nabi


LOS ANGELES - Mahkamah Tinggi Los Angeles semalam menolak permohonan pelakon Innocence of Muslims, Cindy Lee Garcia agar treler filem itu ditarik balik dari laman YouTube.

Hakim Mahkamah Tinggi, Luis Lanvin enggan menerima permintaan yang dikemukakan oleh peguam yang mewakili Garcia.

Garcia, salah seorang daripada tiga pelakon muncul dalam filem itu, berbuat demikian atas alasan dia telah ditipu oleh penerbitnya, yang dikenali sebagai Nakoula Basseley Nakoula.

Nakoula juga dikatakan menggunakan nama Sam Bacile.

Garcia berkata dia telah diperdaya kerana semasa penggambaran filem itu, ia merupakan sebuah cerita bertajuk Desert Warriors, berlatarbelakangkan kehidupan masyarakat padang pasir serta nama watak utama itu dikenali sebagai George, bukannya Muhammad.

"Permintaan untuk mendapatkan perintah menghalang sementara dinafikan," kata Lanvin.

Peguam yang mewakili pihak Google telah membantah keras cadangan yang diusulkan pelakon wanita itu.

Sementara itu, peguam Garcia, Cris Armeta berkata, pihaknya akan membalas balik bantahan itu dengan memohon injunksi baru untuk terus menghalang penayangan treler berdurasi 14 minit itu di Internet.

Garcia berkata jika dia tahu filem itu sengaja dibikin untuk menaikkan kemarahan umat Islam, sudah pastinya tidak akan bersetuju untuk terbabit dalam produksi filem terbabit.

Pelakon itu turut menambah, kesan daripada lakonannya itu, dia telah menerima banyak ugutan bunuh dan sekarang dia menyatakan sangat risaukan keselamatan diri serta keluarganya berada dalam keadaan terancam.

Dia juga telah dibuang kerja sejak penayangan klip treler itu tersebar minggu lalu sehingga menimbulkan banyak bantahan serta demonstrasi jalanan yang diadakan di banyak negara khususnya di negara-negara Islam.

No comments:

Post a Comment

Get our toolbar!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...