j8KAizCB_w2ir1BbdieCEiakUFo MERAH MATO: PANAS: Dah pinjam bayarlah, jangan susahkan orang lain

Mari jadi rakan dan follow blog saya

Saturday, 26 May 2012

PANAS: Dah pinjam bayarlah, jangan susahkan orang lain

Rata-rata mereka yang menyokong penghapusan PTPTN adalah golongan yang sedang berhutang dengan PTPTN. Mereka ini didorong oleh janji manis manifesto pilihanraya Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim yang mengatakan jika pakatan rakyat berjaya memerintah. Dari kaca mata Merah (penulis) perkara ini hanyalah sekadar ingin meraih sokongan undi dari golongan remaja.

Di dalam Islam pun kita diajar untuk membayar hutang. Bagi mereka yang telah menghabiskan pelajaran dan telah bekerja, adalah wajib mereka ini untuk membayar kembali pinjaman yang telah diberikan. Kedegilan mereka akan memberi impak bagi pelajar-pelajar baru yang ingin mendapatkan pinjaman PTPTN.
Golongan yang memohon PTPTN ini adalah dikalangan keluarga yang berpendapatan sederhana dan rendah. Jika tanpa PTPTN impian mereka untuk ke menara gading terpaksa dilupakan. Rata-rata pelajar yang ditemui meminta kerajaan tidak memansuhkan PTPTN kerana telah terbukti banyak membantu pelajar yang tidak mampu.

Bagi pelajar-pelajar pinjaman ini mencetuskan semangat mereka untuk memperoleh keputusan cemerlang kerana jika mereka mendapat keputusan yang baik, pinjaman tersebut akan ditukarkan kepada BIASISWA. Jadi ini menolak dakwaan pembangkang yang mengatakan PTPTN adalah membebankan pelajar. Bagi penulis, perkataan 'membebankan' ini hanyalah bagi pelajar yang malas belajar, dan apabila mereka tidak mendapat keputusan yang cemerlang mereka tidak mendapat pekerjaan yang baik untuk melangsaikan pinjaman.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...